stalen dorpels/rocksliders/jackable sills
De
dorpels van een Series, 90/110 of Defender kun je eigenlijk geen dorpels noemen.
Het zijn meer omgevouwen stroken aluminium onder de deur. Eén keer een te steile
knik, of een beetje onvoorzichtig je auto uitgraven en ze zijn krom.
Nu zijn er verschillende manieren om de bestaande dorpeltjes te vervangen voor iets beters: De accesoire-leveranciers, zoals Bearmach, hebben zogenaamde 'jackable sills, zo stevig dat je er de high-lift jack onder kunt zetten. Dat spul is wel erg duur, en na enig rondspeuren bleek dat er ook Land Rover knutselaars zijn die zelf iets bedacht hebben. Ik ben zo vrij geweest om hun ontwerpen hier bijeen op mijn site te zetten. Klik op de afbeeldingen voor een vergoting.
Aad
Koene heeft twee verschillende constructies bedacht. De eerste is ook te vinden
op de site van Remco Vegting (http://www15.brinkster.com/rvegting/).
Het is een kokerbalk-constructie, waarbij het buigzame alu hoekprofieltje wordt
vervangen door een stalen kokerbalk van 20x50mm. Dit zal ietsje uitsteken buiten
het gewone plaatwerk, maar ziet er stukken beter uit dan het oorspronkelijke
spul en kan best tegen een stootje. De krik kun je er maar beter niet onder
zetten want ze zitten niet aan het chassis gemonteerd.
Van
Aad Koene kreeg ik ook een ander tekeningetje gemaild van hoe je de kokerbalken
op een steviger manier aan het chassis kunt monteren. Op de tekening hiernaast
zie je links de kokerbalk, vervolgens een verbinding, een soort eigengemaakte
outrigger, van buis of kokerbalk, met op het einde een U-profiel die over de
chassisbalk heen valt. Middels een paar lange bouten/draadeinden en een zelfde
stuk U-profiel kun je de 'outrigger' aan het chassis klemmen. Bij een 90 zullen
2 van deze outriggers voldoende zijn, bij een 110 kun je er beter 3 monteren.
Tot
slot Leon van Schaik (
http://people.zeelandnet.nl/lrgo/), hij stuurde me een paar foto's van de
onder zijn 90 gemonteerde 'echte' jackable sills (komen bij ET-Coevorden vandaan).
Aan de voorzijde zijn ze bevestigd aan de bout waarmee het bulkhead aan het
chasis vast zit. Achter zit een ronde pijp haaks op het chassis. Hier zit een
kleiner formaat pijp ingeschoven> (past maar net) waar de koker aan vast
zit. Zie ook de plaatjes met text.
Bevestiging aan voorste outrigger waar ook de bulkhead aan vast zit:
Bevestiging van de achterzijde,
de ronde kokerbalk die naar het chassis loopt:
Ik hoop dat er ook anderen zijn die aan de hand hiervan zelf hun dorpels gaan maken. If so: Succes en laat ff horen of het gelukt is.