De Land Rover Doehetzelf-pagina

Hoewel een Land Rover standaard al een van de meest veelzijdige en capabele auto's is die er bestaan, willen veel mensen er toch nog graag 't één en ander aan verbeteren. Omdat het rijden op zich al duur genoeg is, is het fijn als je de kosten van het verbeteren een beetje binnen de perken kunt houden.

Veel verbeteringen, zoals een carter-beschermer of stalen dorpels, zijn schrikbarend duur, en omdat veel LR-rijders toch ook veel plezier hebben aan het sleutelen zelf, is via het prikbord van startpagina.nl het initiatief ontstaan om zelf-bouw-instructies met elkaar uit te wisselen.

 

 

 

De kachel-inlaatkap

Door de kap wordt de lucht vanaf de zijkant aangezogen. De kap valt gewoon over de bestaande lucht-inlaat heen en gebruikt de bevestigings-schroeven van het plastic rooster. Hij is vrij eenvoudig zelf te maken (denk ik) bijvoorbeeld van plaatstaal (te lassen) of alu-plaat (wat makkelijk te poppen is). Die van mij zat er al op, dus ervaring heb ik niet.

Even wat maten: de dikte van de kap (het kanaal) is 4 cm, 12 cm hoog, 20cm breed en op 't langst 28cm lang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De standkachel

Het ziet eruit als een opgevoerde fietscomputer (in het zelf gebouwde dashboard), maar erachter schuilt een hele installatie. De timer is op 12 volt (de originele op 24v was kapot en nieuw errug duur). De kachel zelf is echter op 24 volt, dus daar heb ik een relaisschakeling tussen gemaakt. De standkachel verwarmt het koelwatersysteem, aangestuurd door de timer. Als het koelwater (en de motor) warm genoeg zijn, wordt outomatisch de blower voor 't interieur ingeschakeld. Nooit meer krabben dus!!! Er zit verder een extra binnenradiator op het koelwatercircuit aangesloten, waardoor ook de achterbak verwarmd kan worden.

Heb je vragen? stuur dan gerust een mailtje

 

Ventilatieklepjes

26-03-03    Ik heb weer wat geknuteld hoor. Ik stoorde mij al langer aan de onstuurbare ventilatie-opening bij de voetenbakken. Die bliezen alleen je tenen warm. Met het kapje verwijderd was het iets beter, maar echt 'richten' kon je niet. Na enig struinen over de autosloop kwam ik terug met twee stuurbare en te temmen ventilatieklepjes die precies in de bestaande opening passen. Het zijn niet zomaar ventilatieklepjes, nee, dit zijn originele Porche-klepjes!!! (van een 944 wel te verstaan).

Hardttop-isolatie

Om de condensvorming wat te verminderen heb ik de hardtop aan de binnenkant bekleed met oprolbare schuim-matjes van het leger. Ze zijn maar 1cm dik, in de goede kleur, en het functioneerd perfect (er onstaat alleen nog condens op de profielen, waar geen isolatie op zit)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wielkasten

Het project-camper nog niet eens af, en ik ben al aan het docteren over een nieuwe uitdaging (nee, ik denk niet dat het ooit ophoudt). De net gelakte kisten achterin de auto zullen waarschijnlijk met alleen de kampeerspullen wel vol zitten. Maar ja, we hebben een Land Rover, dus moet er meer mee op vakantie dan alleen kampeerspullen (natuurlijk). Ja, er moeten ook 'tools' mee (zoals B.A. Baraccus van The A-Team altijd zij: "I ain't going nowere without my tools man!"). Ik denk dat ik een plekje gevonden heb. De wielkasten! Voor de banden is, zoals je op de foto kunt zien, een zee van ruimte. Even een bak van aluminium maken en er netjes in popnagelen, nog ff een toegangsklepje (van binnenuit of buitenaf) en: tata!! weer pak um beet 50 liter opbergruimte per zijde erbij.

ps: dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, ik houdt jullie op de hoogte.

Koelwatersysteem

Door de afwezigheid van isolatiemateriaal,

Als je een 'winterized' Landrover alleen gebruikt waarvoor die is gemaakt (nl: in winterse gebieden rondrijden), dan heb je veel profijt van alle aanpassingen die aan de auto zijn gedaan. Als je ook regelmatig met de auto in warmere gebieden vertoeft, dan kan een motorblok wat meer warmte dan vermogen produceert, nul warmte-isolatie op het schutbord en geen ventilatiekleppen onder de voorruit maar wel een extra binnenradiator in het koelwatersysteem soms aardig onaagenaam worden. Zeker in combinatie met een kachelventilator die nooit echt koude lucht wil blazen.

Gelukkig hebben ze bij Defensie hier ook rekening mee gehouden, en zit er een water-schakelaar in het koelwatersysteem waarmee je de koelwaterstroom naar de kachel en de binnenradiator gewoon buiten spel kunt zetten en je geen hete radiator naast je stoel hebt staan en warme lucht uit de blower hebt (het is tenminste iets..)

Voor degene die deze 'luxe' ontberen volgt hier een beschrijving van hoe die afsluiter precies gemonteerd is.